Accra - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu Accra - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

Accra

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

09 Februari 2015 | Ghana, Mampong

Hoi beste allemaal,

Zondag goed geland op het vliegveld van Accra. In Nederland is het een uur tijdsverschil. (later)

Goede vlucht gehad. Bij het uitstappen leek het wel een warme fohn die in mijn gezicht blies. Geen problemen bij het verlaten van de vluchthaven. Buiten zag het zwart.. .van de mensen ;-) misschien ook omdat het al donker was. Er staan zoveeeeeel mensen te wachten buiten, dat je niet weet waar je kijken moet. Gelukkig was Babet en de driver Abdul daar om mij op te halen. Zo een 20 minuutjes naar het Pink Hostel waar er nog twee ' dames' meer slapen. Douche.. ik geloof dat er iet is waar je onder kan staan. Toilet werkt goed. Doorspoelen met emmer water.

Vanmorgen wat ' taalles' gehad. In de middag naar het strand, en een kleine citytoer, met aansluitend een rondje over de markt. ONVOORSTELBAAR vind ik het weer! Er klinkt hier en daar muziek en het is een en al leven. Hier worden wij ( blanke) aangeproken als Obruni. Alles even Kleurrijk zowel de kleding als alles wat er verkocht wordt op de markt. Tussen de kraampjes die er staan en de mensen die er rond lopen wringt zich een auto of bus doorheen.. het gaat net goed. Eten, wasmiddel, flesjes met drinken ??? Ik zou het niet weten en al zeker niet willen proberen. Schuursponsjes, vlees, groente, kruiden, potten en pannen, vis,.. al lopend is er afwisselend de geur van vis.. vlees.. kruiden, maar ook af en toe een onvoorstelbare vieze lucht vanuit de roosters. Het toeteren van auto's gaat elk moment van de dag door. In Accra zelf zijn de wegen redelijk, als je de gaten voor lief neemt.

Accra betekent : Mierenhoop, dat is het ook. Op de weg zelf druk met auto's, busjes , troto's taxis, brommers en af en toe iemand op een fiets. Langs de weg is het ook een drukte van jewelste. Het is volop in beweging. Hier en daar een gehandicapte die aan het bedelen is op zijn kleedje op de stoep. Staan kan hij niet, en ik vraag me af hoe deze goede man in zijn rolstoel moet komen die wat verder weg staat. Laat staan hoe hij er ergens mee moet komen. Tussen de auto's lopen mensen met van alles en nog wat om te verkopen. Zakjes water, zakdoeken.. stropdassen.. enz. het is teveel om op te noemen.
Ja.. this is Ghana. Veel tegenstellingen. Maar de kinderen kijken je nog steeds aan met die mooi ' onschuldige' bruine ogen.

Morgen vertek naar Kumasi, met de bus ongeveer 5 tot 6 uur. Hoe laat deze vertrekt... is altijd de vraag. Pas als deze vol zit.
In Kumasi stappen Babet en ik uit. Babet blijft daar en ik reis verder met iemand van de organisatie naar Mampong Asanthi. Het is wat verder van Kumasi als ik dacht.
ik verblijf daar in een gastgezin. Wanneer ik weer iets kan schirjgven weet ik niet. Maar geen nieuws is goed nieuws.

De temperatuur is warm, maar goed te doen ( 30 tot 35 graden) 's nachts wat minder geloof ik ;-)).

Lieve mensen tot zover.. goede nachtrust en morgen weer gezond op .

marja

  • 10 Februari 2015 - 09:41

    Jolanda Hulsen:

    Hoi Marja,

    Fijn dat je goed bent aangekomen, goede reis naar Mampong, neem maar een flinke borrel op de kou en regen in Nederland. Succes.
    Groeten, Jolanda

  • 10 Februari 2015 - 10:01

    Mieke:

    Hoi Marja
    Wat fijn om te lezen dat je een goede reis en eerste dag hebt gehad.
    Dat beloofd alleen maar veel goeds voor alle dagen die nog komen gaan in Ghana.
    Maak er iets moois van!
    Lieve groetjes, Mieke

  • 10 Februari 2015 - 18:31

    Tarci Beekmans:

    Hallo Marja, Wat ziet de markt er ongelooflijk gezellig uit, dat is in Boxtel maar behelpen dan op vrijdagochtend. Wij hopen dat je ondertussen op je bestemming bent aangekomen en dat je meerdere fraaie tafereeltjes zult aantreffen de komende tijd. Blijf genieten! Liefs en groetjes; Joop en Tarci.

  • 10 Februari 2015 - 19:27

    Leontien:

    Hoi lieve marja,

    Wat leuk dat allemaal te lezen..net of wij er ook n beetje zijn :-)
    Nou fijn dat de reis goed is verlopen!
    En nu op weg naar het avontuur...geniet ervan!
    We horen t wel weer als je kunt mailen.

    Gr leontien

  • 10 Februari 2015 - 19:30

    Tineke:

    Hoi Marja, fijn dat je goed bent aangekomen en dat alles tot nog toe vrij soepel verloopt.
    Als ik je verhaal lees heb ik de geur ook weer in m'n neus hangen, erg herkenbaar.
    Je hebt geluk dat het er lekker warm is, dan is het "douchewater" ook beter van temperatuur ;-)
    Groetjes, Tineke


  • 11 Februari 2015 - 16:10

    Frans Kluijtmans:

    Hee schat. Ik toeterde ook even. ;-) Hier minder warm, vooral in bed. Succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 18563

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: