Gastgezin - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu Gastgezin - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

Gastgezin

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

13 Februari 2015 | Ghana, Mampong

Ondertussen wat dagen doorgebracht bij mijn gastgezin. Grandmother, Theresa Enimah, haar zus, Florence.
De dochter van Theresa, haar naam is Yvonne. Het dochtertje van Yvonne is vier en heet: Tsjie..dan de boer van Yvonne, Albert genaamd. Andere broers en zussen zijn niet allemaal in huis nu. Twee van hen werken (ook ) als vrijwilliger voor Syto. Dan is er nog Isaac. Deze jongen komt elke dag hier om te helpen. Soms met koken, afwassen maar gisteravond stond hij met zaklamp aan, hier de vloer te dweilen. Hij is heel beleefd en n goede mentaliteit, want zal niet om geld of andere dingen vragen.
Ondanks dat de deur niet op slot kan, heb ik toch genoeg privacy. Zowel op mijn slaapkamer als op toilet of badkamer. Ik zet daar dan n grote emmer water voor de deur, zodat deze dicht blijft.

In de ochtend n grote mok thee, met wit brood. Soms een eitje erbij maar soms gewoon een droge snee wit brood. Als ik om 12.00 en om 18.00 'thuis' kom staat het eten klaar. Gistermiddag heb ik enigszins meegeholpen met het eten. Niets bijzonders, de bakbananen gesneden. In de "frituur" gebakken en wat bonen erbij. Niks mis mee :-).
Vanmiddag een nieuw recept. Bananen geplet met een stamper. Uit n jerrycan tomatensaus erbij. Daarna een uitje met wat zout. Nogmaals stampen en klaar is het deeg. Een gekookt eitje maakt het geheel af. Echt n aanrader :-).
Ik zie even later dat door de rest van de bananen pepertjes doorheen worden geplet. Pfff... gelukkig houden ze rekening met mijn voorkeur: Not to Spicy.
De hoeveelheden zijn echt te groot. Maar even zo vrolijk wordt het door een ander opgegeten als ik wat laat liggen. Het eten wordt netjes opgediend, een heel groot plastic wit onderbord, en daarop het bord met eten. Meestal met n vork, maar soms gewoon eten met je hand. Ook al niks mis mee. Wel zorgen dat 'ie' schoon is.

Tot zover...smakelijk daar in Holland.

Lieve groeten aan iedereen, en dank voor de reacties. Fijn om wat te horen.

Marja ;-)

  • 14 Februari 2015 - 09:05

    Skandy :

    Lieve Marja. Wat ontzettende leuk om mee te kijken over jouw schouder. Wat een andere wereld! Ik vind het heel mooi om te zien dat jij dit voor jouw medemens wil doen. En dat je je zo snel aanpast aan dit land en zijn gebruiken. Ik hoop dat je ook kan genieten ondanks het verdriet wat er zeker ook zal zijn, om van alles.Veel liefs en ik blijf je volgen.

  • 14 Februari 2015 - 09:07

    TaRCI Beekmans :

    Hallo Marja, Gezellig om met zo een grote familie het eten te beleven.Laat het je goed smaken. Smakelijke groeten; Joop en Tarci.

  • 14 Februari 2015 - 19:17

    Frans:

    Leuke keuken ook.

  • 15 Februari 2015 - 00:47

    Gon:

    Ha Marja, heb net alles zitten lezen. Leuk en interessant. Wat een tijd ga jij tegemoet! Werk ze. Groetjes

  • 17 Februari 2015 - 09:19

    Manon - Activity Int.:

    Hoi Marja! Enorm leuk om te lezen hoe het dagelijks leventje in Ghana verloopt. We blijven je volgen!
    Hartelijke groeten, Manon - Activity International

  • 17 Februari 2015 - 21:40

    Leontien:

    Hoi lieve marja...wat n avontuur zeg! En wat knap v je dat je dit doet... Leuk om zo op de hoogte te blijven... Geniet ervan...gr leontien

  • 17 Februari 2015 - 21:50

    Jos:

    Hoi Marja,
    Goed eten zo te lezen/zien. Niet lullen maar vullen. Geniet er van.
    Groet,
    Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 18559

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: