Shoppen in Kumasi - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu Shoppen in Kumasi - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

Shoppen in Kumasi

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

26 Februari 2015 | Ghana, Mampong

Soms weet ik niet waar te beginnen met schrijven. Zoveel wat anders is, maar sommige dingen ook weer niet. 'We' zeggen wel eens:'Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel. Al is het maar om geen zorgen te hebben over eten, drinken, onderdak. Met Suzie sprak ik over haar verwachtingen / dromen, relaties. Het verschilt niet zo veel met die van mij !

Gister, woensdag 25-02 vertrokken we om 8.45 uur. Aankomst 10.45 uur.
De 'andere' wereld langs de weg naar Kumasi, en Kumasi zelf blijft me verbazen. Alles gebeurt buiten. .het leven.. eten ....verkopen....zitten..bedelen.. praten..muziek...toeterende auto's en soms zichzelf wassen... !

In Kumasi gaan wij, Babet, Eric, Suzie en ikzelf op pad. Babet heeft hier en daar al wat navraag gedaan over kosten, welk type generator en cappaciteit. Het is niet net als in Holland een winkel binnen stappen...en hoppa alles is geregeld. Onderhandelen over prijzen, doorlopen naar weer een andere winkel, om soms toch weer terug te komen bij de eerste shop. Waarom.....This is Africa !
Ballen, speelgoed, leer voor over de matrassen, ventilators, radio /mp 3 speler, en de generators met bedrading en benodigdheden om deze te plaatsen. Met twee taxi's brengen we de spullen naar Kumasi Children's Home.
Ikzelf neem uiteindelijk een deel van het speelgoed en de radio /mp 3 speler mee. Op een stickie heeft Eric voor mij wat muziek gezet. De bedoeling is dat ik een grote houten box laat maken of koop die ook op slot kan. Deze wordt dan bij de kleinste kinderen in hun "speelkamer" gezet. Mijn voorstel om alleen in de ochtend de kinderen hiermee te laten spelen en na 13.00 uur weer op te bergen wordt goed ontvangen. Maggie heeft toegezegd haar personeel hiervoor goede instructies te geven
Maggie heeft hier de leiding. De keren dat ik haar bezoek in haar kantoor heeft ze alle tijd... niet veel anders te doen..???
Het is wel leuk om te zien hoe 'driftig' haar personeel de kobaltblauwe vloerbedekking veegt. Gewoon een wat dikker laken over de vloer. Spullen erop, en "Walla"...vloerbedekking ligt :-) !

Het is de bedoeling dat in Kumasi Children's Home de twee generators geplaatst gaan worden en vier waaiers voor aan het plaffond. Tevens worden vele oude matrassen vervangen voor nieuwe, en bekleed met nieuw leer.
Babet en ik willen wat sponsorgeld overhouden en maandelijks een bedrag over makem zodat men daar dan de olie voor kan kopen die de generators laten draaien als er geen stroom is.
Suzie en ik zijn pas tegen 22.00 uur thuis. Ppffff... een vermoeiende maar waardevolle dag.

Thuis gekomen is er te weinig water voor een douche. , dus aanpassen met een eenvoudig maar 'hoognodige' wassen aan de 'wastafel'.


Vandaag met Suzie hier naar een luxe plaats...buiten op het terras maar uit de zon een heerlijke fles bier gedronken van het merk: Star, de naam zegt het al. ;-) Proost op iedereen en nu in het bijzonder op mijn vriendin Suzie die mij wat hulp bied met onderhandelen. Daar ben ik niet voor in de wieg gelegd.

Nou lieve mensen dat was het weer tot vandaag.

Iedereen bedankt die op wat voor manier dan ook met mij deze reis meebeleefd.

Tot een ander moment ♡

  • 26 Februari 2015 - 21:51

    Leontien:

    Ha vriendin,

    Toch heel leuk om je verhalen te lezen, wat goed wat je allemaal doet daar!
    Echt super...en ook fijn dat er mensen zijn die je meehelpen.
    Nog een eitje op? :-)
    Nou geniet er nog van..

    Gr leontien

  • 26 Februari 2015 - 22:40

    Lisette:

    Hoi Ataah Marja,

    Weer mooi om te lezen! Fijn dat je zo'n succesvolle dag hebt gehad.
    Maar ook nog een verdiend lekker pilsje hebt kunnen drinken....
    Het is je zeer gegund, nogmaals respect voor jou en al je inzet!
    Veel indrukken, emoties en zeker "engelengeduld" heb je op deze trip.
    En dat kun je heel mooi beschrijven.
    Veel succes met je plannen, zeker ook nog genieten zelf, dan hoop ik dat je met een voldaan gevoel naar huis kunt gaan. Tot gauw!!

  • 27 Februari 2015 - 08:41

    Tarci:

    Hallo Ataah, Dat flesje Star bier was er met recht voor de Star van het kindertehuis van dit moment. Proost en groetjes; Tarci.

  • 27 Februari 2015 - 21:28

    Pauline Van Der Steen:

    hoi Marja ik zie je genieten als ik de foto's bekijk ondanks dat het hard werken is lijkt het mij een unieke ervaring die je geweldig veel voldoening schenkt.Super wat je doet gr

  • 27 Februari 2015 - 23:12

    Joop:

    Marja, goed georganiseerd. Het sponsorgeld is goed besteed zo te lezen! Leuk om te lezen hoe je zelf mee blij bent voor de kindjes! Gr, Joop

  • 27 Februari 2015 - 23:32

    Joop:

    Marja, vanochtend ook nog aan jullie mam gedacht, 84 zou ze vandaag zijn geworden! Sterkte.

  • 28 Februari 2015 - 01:24

    Skandy :

    Lieve Ataah-Marja. Wat een boel spullen hebben gekocht. En slim om wat achter de hand te houden. Geniet nog van jouw laatste week. Liefs uit het koude Haarlem

  • 28 Februari 2015 - 20:52

    Henriette Heijmans:

    Marja dank je wel voor je mooie verhalen.

    heel veel groetjes
    Henriette

  • 01 Maart 2015 - 09:13

    Frans Kluijtmans:

    Goed bezig schat.

  • 01 Maart 2015 - 11:14

    Tante Tonnie:

    Hoi Marja
    Wat n mooie fotos met allemaal stralende gezichten
    fijn dat je zoveel Liefde kan ervaren op de plaats waar je bent is vast voor Jou uitgestippeld

    Bij het volgende Biertje Proost ik in gedachte met je mee

    Groet Tante Tonnie

  • 01 Maart 2015 - 12:52

    Beppie:

    Nog ff genieten van je reis marja
    dikke knuffel
    van beppie

  • 01 Maart 2015 - 17:38

    Marijke:

    Hoi Marja,
    Je hebt goede zaken gedaan zo te zien. Geweldig gedaan! Blijft niks aan de strijkstok hangen op deze manier he. Wat zullen ze daar blij mee zijn. Geeft erg veel voldoening denk ik.
    De tijd gaat snel, ik ben benieuwd naar je verhalen als je weer terug bent.
    Groetjes Marijke

  • 04 Maart 2015 - 19:25

    Anja:

    Hoi Marja bedankt dat we mee mochten leven en een kijkje kregen in jou avontuur.Groetjes Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 18535

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: