En dan is het zover - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu En dan is het zover - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

En dan is het zover

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

08 Februari 2015 | Nederland, Boxtel

Koffers gepakt. Om 14.00 uur vertrek vanaf Schiphol, aankomst Accra 19.45 uur. Vanuit de vrijwilligersorganisatie Activity International komt er iemand mij ophalen op het vliegveld. Alles in het Engels... maar met wat handen en voeten erbij moet dat goed komen.
Babet is een vrijwilligster uit Nederland die er al een maandje is. Zij regelt alvast wat dingen voor mij, en we zullen we elkaar daar ontmoeten en ook zeker elkaar op gaan zoeken op onze 'werkplekken'.
Ikzelf ga vanuit Accra naar Mampong. Babet heeft haar 'werk'plek in Kumasi. Niet zover van elkaar dus.

De eerste twee/ drie dagen verblijf ik in een Hostel, met meerdere vrijwilligers van verschillende nationaliteiten. Daar wordt in de eerste dagen aandacht besteed aan geld, reizen met openbaar vervoer, taxi of troto! Ook de gewoontes van de Ghanese bevolking en 'waarschuwingen' over 'goed vertrouwen' worden besproken.
Na drie dagen wordt ik in Accra op de bus gezet. Dat wil zeggen een grote 'zandvlakte' met bussen naar verschillende bestemmingen. Vertrek.. als de bus vol zit ;-). Reisduur.. ik denk zo een zes uur.

Voor mij is het nu ruim 13 jaar geleden dat ik voet zetten op Ghanese bodem. Toen op 'rondreis' met Piet de Bekker. Een Witte pater, oftewel Missionaris van Afrika. Wat een indrukken en wat een gastvrijheid. Het was een geweldige belevenis. Nu met een andere bestemming en met een ander doel weer terug naar Ghana.
Het mooie is wel dat in mijn laatste week in Mampong ik bezoek krijg van hem, en van mijn Ghanese vriendin Suzie. Zij gaan dan samen met mij terug naar Accra om er zeker van te zijn dat ik op het (goede ;-)..) vliegtuig stap.

Alle belangstelling en mooie giften geven me een stimulans om er wat moois van te gaan maken. Ik heb gelukkig met Babet al wat contact en misschien gaan we samen kijken wat we kunnen realiseren met het bedrag aan sponsorgeld. Nu staat de teller op 1905,00 euro.
Ik wordt er toch wel even stil van......

Bedankt iedereen voor alles. Ook bedankt aan een ieder die de laatste dagen nog een smsje, mailtje, telefoontje of bezoekje kwam brengen. Zo ook mijn collega's die me verraste met leuke 'afscheidskadootjes' ;-).
het was voor mij niet mogelijk om iedereen terug te contacten.

Ik hoop iedereen via deze site op de hoogte te kunnen houden. Internetcafés zijn er voldoende, maar de stroom wil nog wel eens uit vallen.

Tot zover en tot 'snel' vanuit Ghana..;-)

Zonnige en Warme groeten,

Marja

  • 08 Februari 2015 - 09:11

    Tarci En Joop:

    Beste Marja,
    Wat een mooi avontuur ga je tegemoet en wat een mooie uitdaging.
    Jouw hulp in Ghana gaat van pas omen samen met je enthousiasme.
    Zal niet altijd makkelijk zijn, maar geniet toch volop van alles wat je meemaakt.
    gr
    Tarci en Joop

  • 08 Februari 2015 - 10:22

    Linda:

    Hoi Marja,

    Heel veel plezier en een goede reis gewenst!
    We gaan je verhalen volgen!

    Groetjes,
    Linda, Bas en Mirthe Broeders.

  • 08 Februari 2015 - 10:39

    Leentje:

    Hoi Marja
    Spannend allemaal zeg. Een hele goede reis. Je hebt er al lang naar uitgekeken. Geniet ervan. Groetjes Leentje

  • 08 Februari 2015 - 16:04

    Tonniedijkstra :

    Zo de grote reis is begonnen ik wens jou een reis met heel veel energie en veiligheid
    liefs Tante Tonnie

  • 08 Februari 2015 - 23:18

    Marianne:

    Hey kanjer, geniet en keep in touch!!!! Heel veel liefs! XXXXXX

  • 09 Februari 2015 - 09:42

    Petra Litjes:

    Hoi Marja,

    Dat klinkt allemaal goed, succes en geniet ervan!
    Groetjes Petra

  • 09 Februari 2015 - 17:13

    Leentje:

    Wooohw dat ziet er goed uit. Lekker in een hempje buiten ontbijten!!!!

  • 09 Februari 2015 - 21:26

    Lisette:

    Ook wij zijn erg benieuwd naar je verhalen en ik ga zeker je reisverslag volgen! Veel succes maar vooral veel plezier...nogmaals...!!
    Hartelijke groeten,
    Lisette en Ruud vd Broek

  • 12 Februari 2015 - 19:14

    Henriëtte Heijmans:

    Ik heb gisteren je verslagen voor gelezen aan een cliënt.
    Indrukwekkend, bijzonder, mooi.
    Wij wensen je een aantal leerzame, mooie weken toe.
    De hartelijke groeten van een cliënt en van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 18584

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: