Mampong Babies Home - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu Mampong Babies Home - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

Mampong Babies Home

Door: Marja Beekmans

Blijf op de hoogte en volg Marja

11 Februari 2015 | Ghana, Mampong

Mampongs babie home telt totaal...50??
Ik kom te werken bij de jongste kinderen. De jonste is een baby van nu twee maanden en is "afgegeven" omdat de moeder er niet voor kon zorgen. Soms worden er kinderen "afgegeven" omdat men denkt dat het kindje niet helemaal gezond is, of omdat de moeder er niet meer is.
De oudste kinderen zijn zo rond de anderhalf jaar. Er is ook een tweeling... extra bijzonder voor mij. Ze zijn zo een zes maanden en lijken niet echt op elkaar, misschien omdat een van de twee slecht eet en een stuk minder in gewicht is.

Vanmorgen kennis gemaakt...jeeeeee wat een namen...zowel van de kinderen, als mensen die er werken, als de vrijwilligers. In het gebouw/zaal waar ik werk zijn in totaal 16.. (maar hou me tegoeden) kinderen ondergebracht. Om 8.00 start met verschoning. S nachts pampers, maar overdag gewone "katoenen luiers" met plastic slips erover. Sommige liggen stil..bij andere is het een heus gevecht. Na de verschoning tijd om aandacht te geven of te knuffelen voor wie wil.
Als iedereen verschoond is wordt er na enige tijd een grote teil met eten/voeding binnen gebracht. Hierin flesjes of bekers met voeding. De meeste kinderen drinken zelf met uitzondering van vier. Na het ontbijt gaan de oudere kinderen die kunnen lopen naar "toilet". Een grote ruimte waar potjes staan en toiletten zijn. Doel: proberen er enige "gewoonte" van te maken voor de kinderen om naar toilet te gaan. Samen met iemand (Ghanese) is er dan tijd om de baby's te wassen /aan te kleden en weer terug in bed te leggen. De een wast de kinderen in n teiltje de ander droogt ze af, smeert de huid in met olie en poedert de kinderen in de huidplooien. Daarna in bed en een echte pamper aan, and go to sleep. Alles goed geregeld. Er zijn nu nog twee vrijwilligers meer. Zij wonen elders in Mampong. Ik ben in mijn gastgezin de enige vrijwilligster. Kamer groot..geen kast maar wel twee bedden en n tafel. Elektriciteit is er niet altijd, maar ik heb n zaklamp. Ook is er de luxe van toilet en badkamer. Weliswaar op de gang en gebruik door iedereen die hier woont, maar het is al een luxe om het in huis te kunnen gebruiken. Het water met n emmertje uit de voorraad ton en huppakkeeee wakker worden onder de "douche", en z.n. toilet doorspoelen.

Dat was het voor vandaag.
Mijn werktijden zijn van 8.00 tot ongeveer 12.00 en van 15.00 tot 18.00.
Ik kan lopend naar Mampong Babies home.

Vanmiddag naar een internet café. Met de taxi terug, want alles lijkt (nog) op elkaar. Het internetcafé was niet erg succesvol.. nu via n omweg dit reisverslag.

  • 11 Februari 2015 - 18:00

    Tonnie Dijkstra:

    Hoi Marja
    wat bijzonder zo ver van huis en toch cotact
    fijn dat je ons zo op de hoogte kan houden en dat alles goed gaat
    heel veel werkplezier
    en t ga je goed
    Groeten Tonnie

  • 11 Februari 2015 - 18:03

    TaRCI Beekmans:

    Hallo Marja, Wat een schatjes het is vast geen straf voor ze te zorgen! Veel plezier en groetjes: Tarci.

  • 12 Februari 2015 - 13:15

    Mardi:

    Hoi May.
    Wat een schatjes. Steken ze nu al de tong na je uit.
    Lachen.
    Breng ze maar mee.
    Succes.
    Groetjes Mardi.

  • 12 Februari 2015 - 19:29

    Henriëtte Heijmans:

    o wat lief al dat klein spul.
    Lijkt me kei leuk.

    gr
    Jet

  • 12 Februari 2015 - 21:15

    Marijke:

    Hoi Marja,
    Je hebt je handen vol zie ik. Wat n knapperds, echt lief. Dapper hoor zoals jij dat aanpakt. Leuk om te lezen dat het goed gaat. Succes en geniet ervan.
    Groeten Frans en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 18589

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: