Markt Mampong. - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu Markt Mampong. - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Marja Beekmans - WaarBenJij.nu

Markt Mampong.

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

20 Februari 2015 | Ghana, Mampong

Vandaag vrijdag 20-02 op weg naar huis wat worteltjes gekocht. Dat is wel weer lekker handig. Sommige "kraampjes" komen je zo voorbij gelopen ;-).
Wel altijd vrouwen...!!
Gisteren n heerlijke verse annanas. Wat wil een mens nog meer??....aahhhh.. Hollandse kost... a.u.b. :-))) !!

Afgelopen woensdag naar de markt in Mampong. Het 'vertrek' is 1 1/2 uur later. Te voet met drie Ghanese jongens. Richard is degene die bij hoog en laag beweerde dat er n radio/cd speler te koop is.
Na 15 min. wandelen slaan we links een straatje in. Het is bij lange na niet zo druk als in Kumasi.
Tja....het gebeurt wel meer dat Ghaneze beweren iets te weten. Ik had er nu n 'betere Pet ' van op. Helaas toch de verkeerde (pet) :-) !
'Winkel' in en 'Winkel' uit. (de kraampjes dus), er zijn een tweetal zaken waar ze iets van apparatuur verkopen. Oude computers, T.V, wat geluidsboxen en iets van een stereo-toren. Nergens een radio / c.d player te koop. De c.d met kinderliedjes al helemaal nergens gezien. De drie jongens waar ik mee meeloop hebben voor het merendeel oog voor hun eigen behoefte, zoals schoenen, colbert jasje. Moet er eigenlijk wel om glimlachen. Zo een stoere jongens, kijkend verlangend naar mooie spullen. .."Let wel", beste mensen, ALLES hier is tweedehands.
Na 1 1/2 uur richting huis. Het wordt dus wachten met iets te kopen voor het Mampong Babies Home tot volgende week woensdag, als ik naar Kumasi ga.
Babet en ik treffen elkaar daar. Eric van Syoto ontmoeten we daar ook. Tevens is dan Suzie van de partij.
Wie is Suzie..?? Zij is mijn oude vriendin uit het Noorden van Ghana.Is 'afgestudeerd' als vroedvrouw...tenminste als ze het papiertje na goedkeuren op willen sturen. Daar zijn ze volgens mij al meer dan anderhalf jaar over aan het bakkeleien. Vraag me niet waarom..?!
Ik heb Suzie gevraagd om eerder naar Mampong te komen. Dit mede omdat Suzie beter de taal spreekt en daardoor beter kan onderhandelen. Babet en ik 'huren' haar dus in! Ook al hebben we n mooi bedrag, we willen het ook goed besteden. Het is niet makkelijk...Je stapt niet zomaar naar iemand om te zeggen: ' Zo, hier heb je n zak met geld voor jullie en besteed het maar. Het zou dan misschien nog niet helemaal goed terecht komen. Ik vind het dus toch een hele verantwoording, maar ook uitdaging.
Ik krijg niet overal bonnetjes...maar zal uiteindelijk grofweg laten weten waar het aan besteed is. Samen met Babet kom ik tot een mooi resultaat.

In ieder geval heb ik voor de kinderen in Mampong elke dag wat extra drinken en soms wat crackers. Wel eerst laten zien aan de directrice...de eerste keer werden er wat flesjes drinken afgekeurd....teveel kleurstoffen..de kinderen zouden er te druk van worden!! Kan dat, nog drukker??? Krijg nou wat !! Moest er stilletjes om glimlachen :-).
Het is wel een hele prestatie om alle kindjes rustig iets te drinken te geven. Niks kringetje maken, niks samen delen, Ikke, Ikke ,Ikke....en God voor ons allen, zal ik er maar van maken. Maar bijzonder om mee te mogen maken met hoe weinig ze hier blij zijn.
Het extra speelgoed voor de kindjes in Mampong wordt ook volgende week woensdag gekocht en mee genomen. We zullen er een pick up voor moeten huren. Maar komt goed.

BEDANKT dus nogmaals voor alles, ook het vertrouwen.

Lieve groeten
Marja
(In Twi-taal laat ik me, Átaah noemen, wat tweeling betekent :-). Het bevalt me goed ;-)))!

  • 20 Februari 2015 - 21:59

    Tante Tonnie:

    Hoi Marja
    Je bent er maar druk mee
    Mooi reisverslag bedankt en succes
    Groeten tonnie

  • 24 Februari 2015 - 20:23

    Tarci:

    Hallo Ataah, Je bent heel mooi en goed bezig. Geniet er met volle teugen van. Groetjes;Tarci.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Samenwonend in Boxtel Werk: Contactpersoon bij de Witte Zusters Mijn eerdere twee reizen naar Ghana hebben me laten ervaren hoe bijzonder het is/was om in een totaal andere wereld mensen te mogen ontmoeten. Ondanks de armoede, of misschien juist daardoor, vond ik het zo bijzonder om de gastvrijheid, vriendelijkheid en de mooi lach te voelen en te ervaren. Ghana... een land met vele tegenstellingen, armoede/ 'rijkdom'... hoop...wanhoop, teleurstellingen, verdriet, blijheid. Een land , als vele andere arme landen. 'Maar' Ghana is vanwege mijn eerdere ervaringen, voor mij de reden om nog eens terug te gaan. In de de hoop ergens een klein steentje bij te kunnen gaan dragen aan wat warmte, vreugde en wat steun. Hoe klein het ook "lijkt'... begin bij jezelf... de rest komt dan wel.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 18592

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 09 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Ghana / 2015

Landen bezocht: